Sunday 8 July 2012

2nd check up


second check up..


okay... second check up last 6/7/2012
appointment pukul 8


masuk2 klinik kesihatan, amik nombor then tunggu turn. kali ni tak lame... alhamdulillah..sbb kene minum air gule je.
mesti pelikkan, kenape minum air gule.
ok disebabkan aku ade history shenshin manis waktu pregnant, so mmg kene ambik test ni. dorang panggil MGGT.
test ni untuk check sama ade, insulin semulajadi dlm badan berfungsi atau tidak untuk menyerap pengambilan gule.
kegagalan insulin ni akan menyebabkan penyakit kencing manis.
kencing manis mase pregnant mmg bahaya... takot baby terlalu kecil atau besar. dan ade kemungkinan bayi meninggal sewaktu kandungan
(ni yg paling aku takot dan mintak dijauhkan.) Time2 pregnant ni la insulin fail.


so lepas minum air gule yg manis nak mampos tu...sampai aku rase cam pening2 mual2.. nurse suroh dtg balik lepas 2 jam.
sebelom minum air gule, nurse akan test tahap gule dlm darah.. mase test tu mmg awal2 dah tinggi. 10 bacaan dia.. 
sepatutnye kalau normal dlm 5.5 kebawah dan kalau dah minum air gule tu, bacaan unit kene jgn lebih pade 7.8
padahal aku dah puase...last makan kol 5 ptg pastu aku tak mkn ape2 dah...minum pon air kosong jew...
pas 2 jam aku dtg balik test... tang ni mmg tinggi gile2...yela gule yg aku minum td tak dpt dinormalkan... 19 bacaan nye. 
nurse pon sampai picit kepale tgk result tu.
trus aku kene wat test BSP. Test ni aku kene kontrol makan ikut diet kencing manis pastu kene check ikut time yg dah dijadualkan.
besoknye 7/7/2012 aku kene start.
satu ari keje aku ulang klinik je... 8 am ,10 am,2pm, dan last skali kol 8pm




semua bacaan tinggi. 


9/7/2012 ni aku kene bawak result ke klinik kesihatan untuk konfirmkan masuk wad ke tak... yg ni la yg aku paling tanak.
bosan nak mampos.. dah penah kene mase pregnant kisha dulu... terseksa keboringan.. pastu asek kene amek darah je..
aku rase mase tu emo gile.. tak tau kenape... bile time nurse panggil ambik darah sti aku cam nak nangis..sbb aku dah tak larat... sehari 4 kali amik darah penoh satu picagari tu...
lepas tu aku duduk wad selame 9 hari.. plus 1 hari doktor terlupe bg surat discharge pastu selambe dia balik.pastu kol hospital soh aku tunggu besok...geram!!!! bayangkan 4 kali sehari selame 9 hari... boleh wat tuk derma darah tu..
aku sedih bkn ape..da la agak sakit..jarum bosa dia cucuk..tp takpela leh tahan lg.. tp kene tang nurse salah cucuk..lebam2 lengan aku...nasib baik nurse ok2...lagi2 kalau pelatih...slalu dtg borak2...lau tak tambahla keboringan aku... 


dah dpt kuar tu aku rase heaven btol.....


tp lepas tu aku kene rujuk klinik setiap minggu...and kene cucuk insulin sendiri..dah jd doktor sendiri dah... sehari kene cucuk 4 kali  sebelum makan... tp lepas pakai insulin tu, kencing manis aku tak tinggi.... naseb bek time mengandung je..lau hari2.. tak tau la.

camtula rase nye nak dptkan baby..
tp aku besyukur, dpt jugak lahirkan seorang anak yg sangat aku tunggu.
perempuan lak tu...mmg aku nak sgt2...




k la..aku harap besok aku tak kene tahan...
tp lau kene tahan pon nak wat cmne.. aku buat ni untuk anak aku jugak...
so tunggu la update sama ade aku masuk wad ke tak ek...




ok...dah le..byk tol aku bebel2......

No comments:

Post a Comment